Bilans psychomotoryczny dziecka
Bilans psychomotoryczny jest jednym ze sposobów badania klinicznego dziecka w odniesieniu do rozwoju osobowości oraz podstawowych umiejętności psychomotorycznych.
Rozwój ruchowy polega na zmianie wraz z wiekiem pozycji ułożenia ciała, postawy oraz umiejętności przemieszczania się poszczególnych części ciała względem siebie czyli inaczej mówiąc lokomocji. Obserwuje się charakterystyczne przyśpieszenie tempa rozwoju fizycznego, wzrostu i masy ciała w wieku 3-4 lat, 6-7 lat (zwany szkolny skok wzrastania), 10-13 u dziewcząt oraz 12-15 u chłopców (zwany skok pokwitaniowy wzrastania). Po tych skokach następuje zwolnienie tempa rozwoju.
Obserwuje się również akcelerację (trend sekularny) czyli zjawisko przyspieszania tempa i poziomu rozwoju fizycznego i umysłowego dzieci i młodzieży w każdym następnym pokoleniu w porównwniu z poprzednim. Wpływ na akcelerację ma między innymi rozwój cywilizacji i urbanizacji, lepsze warunki rozwoju.
Do oceny dynamiki wzrastania i dojrzewania morfologicznego ciała służą :
- pomiary antropometryczne, które mają na celu ustalenie proporcji poszczególnych części ciała
- określenie wieku kostnego
- określenie wieku zębowego
- określenie I i II rzędowych cech dojrzewania płciowego
W ontogenezie rozwoju człowieka wyróżniamy 6 okresów :
1) noworodkowy - od urodzenia do 28 dnia pierwszego miesiąca życia dziecka (adaptacja)
2) niemowlęcy - pierwszy rok życia (osiągnięcie funkcji lokomotorycznej, mowy oraz inteligencji sensoryczno-motorycznej)
3) późnoniemowlęcy - od roku do 3 lat (samodzielna lokomocja, kształtowanie sie podstawowych cech osobowości)
4) przedszkolny - od 3 roku życia do 6 roku życia (aktywność motoryczna, umiejętność samoobsługi, tworzenie schematu ciała)
5) szkolny - od 6 do 15 roku życia (rozwój emocjonalny i zróżnicowani płciowe)
6) dorastania od 15 do 18 roku życia ( dojrzałość płciowa i osobowość autonomiczna)
Diagnostyka rozwojowa
Rozwój niemowlęcia trwa nieustannie : harmonijnie, dynamicznie i dokonuje się w sposób bardzo charakterystyczny.
Dojrzewanie struktur morfologicznych i ich funkcji przebiega cefalo-kaudalnie (od góry do dołu) i proksymalnie-dystalnie (ze środka na boki).
Głużenie zwane gruchaniem w 1 miesiącu życia polega na wydawaniu niezbyt wyraźnych dźwięków.
Od 2 miesiąca życia pojawia się gaworzenie.
Ocenie stadiów rozwoju dziecka podlegają następujące funkcję :
- orientacyjno-poznawcze
- motoryczne
- mowa aktywna i jej rozumienie
- kształtowanie pojęć i procesów myśleniowych
- emocjonalne i społeczna
Do 3 roku życia rozwój motoryczny i psychiczny jest badany łącznie. Umiejętności statomotoryczne są miernikiem dojrzałości oun a także odzwierciedlają stany patologiczne mózgu oraz narzadu ruchu.