6 minutowy test marszowy chodu dla dzieci

6 MWT (minute walk test)

Test 6-minutowy korytarzowy jako modyfikacja testu 12-minutowego chodu zaproponowanego przez McGavina między innymi służy do oceny submaksymalnego poziomu wydolności i tolerancji wysiłku u chorych z chorobami układu oddechowego i krążenia.

Właściwości tego testu zostały przebadane na różnych populacjach chorych m.in. dorosłych po urazach czaszkowo-mózgowych, u chorych ze stwardnieniem rozsianym.
Został on pozytywnie przyjęty jako skuteczny w badaniu wydolności u dzieci zdrowych w wieku 4-11 lat oraz 7-16 lat.
Również badania przeprowadzone u dzieci z MPD potwierdziły przydatność tego narzędzia badawczego w diagnostyce wydolnościowej oraz w weryfikacji osiągniętych efektów po zastosowanej terapii.
Zdolność chodzenia na długich dystansach jest szybkim, łatwym i niedrogim sposobem oceny sprawności fizycznej, jakości życia jak również odzwierciedleniem zdolności do podejmowania czynności dnia codziennego pacjentów z chorobami ośrodkowego układu nerwowego.
Dlatego też, wykorzystanie tego testu miało przybliżyć dystans jaki jest w stanie pokonać dziecko w czasie 6 minut.

Wykonanie:

Przed przystąpieniem do testu pacjent spoczywa na krześle w pozycji siedzącej około 10 minut.
W tym czasie terapeuta dokonuje instruktarzu w jaki sposób będzie przebiegał test i co jest zadaniem pacjenta.

Instruktarz zawierał następujące informacje:

  • podczas badania nie należy biegać i zbaczać z wyznaczonej ścieżki,
  • należy chodzić swobodnie,
  • „maszeruj jak najszybciej i najlepiej potrafisz bez przekraczania swoich możliwości”,
  • „w przypadku poczucia zmęczenia możesz zatrzymać się i odpocząć a następnie kontynuować marsz”,
  • stopy powinny być ustawione przed linią startu,
  • pomiar czasu rozpoczyna się od wydania przez terapeutę komendy „start” i kończy się po usłyszeniu komendy „stop”,
  • po usłyszeniu komendy „stop” należy zatrzymać się i nie ruszać.

Trasa marszu powinna być wyznaczona wokół prostokąta o bokach 10m x 5m.
Linia startu, linia końcowa oraz dodatkowe odcinki 5 metrowe oznakowane powinny być taśmą samoprzylepną.
Po upływie 6 minut obliczyć pokonany dystans.
Całkowity dystans (z zaokrągleniem do metra) odnotować w protokole testowy.

Normy dla dzieci zdrowych

Wiek

Dystans w m

4

383 +/- 41

5

420 +/- 39

6

463 +/- 40

7

488 +/- 35

8

9


10


11


12


13


Opracowanie : E.Nowak
Bibliografia :

The 6-minute walk test: normal values for children of 4-11 years of age, Archive of Childhood Diseases, August 2007, Lammers AE, Hislop AA, Flynn Y, Haworth SG
Butland RJ, Pang J, Gross ER, Woodcock AA, Geddes DM. Two-, six-, and 12-minute walking tests in respiratory disease. Br Med J (Clin Res Ed). 1982 May 29;284(6329):1607-8.
McGavin CR, Gupta SP, McHardy GJ. Twelve-minute walking test for assessing disability in chronic bronchitis. Br Med J. 1976; 3;1(6013):822-3.
Rossier P, Wade DT. Validity and reliability comparison of 4 mobility measures in patients presenting with neurologic impairment. Arch Phys Med Rehabil. 2001;82(1):9-13.

Najnowsze artykuły z tej kategorii