6 minutowy test marszowy chodu dla dzieci
6 MWT (minute walk test)
Test
6-minutowy korytarzowy jako modyfikacja testu 12-minutowego chodu
zaproponowanego przez McGavina między innymi służy do oceny
submaksymalnego poziomu wydolności i tolerancji wysiłku u chorych z
chorobami układu oddechowego i krążenia.
Właściwości
tego testu zostały przebadane na różnych populacjach chorych m.in.
dorosłych po urazach czaszkowo-mózgowych, u chorych ze stwardnieniem
rozsianym.
Został on pozytywnie przyjęty jako skuteczny w badaniu
wydolności u dzieci zdrowych w wieku 4-11 lat oraz 7-16 lat.
Również
badania przeprowadzone u dzieci z MPD potwierdziły przydatność tego
narzędzia badawczego w diagnostyce wydolnościowej oraz w weryfikacji
osiągniętych efektów po zastosowanej terapii.
Zdolność chodzenia na
długich dystansach jest szybkim, łatwym i niedrogim sposobem oceny
sprawności fizycznej, jakości życia jak również odzwierciedleniem
zdolności do podejmowania czynności dnia codziennego pacjentów z
chorobami ośrodkowego układu nerwowego.
Dlatego też, wykorzystanie tego
testu miało przybliżyć dystans jaki jest w stanie pokonać dziecko w
czasie 6 minut.
Wykonanie:
Przed
przystąpieniem do testu pacjent spoczywa na krześle w pozycji siedzącej
około 10 minut.
W tym czasie terapeuta dokonuje instruktarzu w jaki
sposób będzie przebiegał test i co jest zadaniem pacjenta.
Instruktarz zawierał następujące informacje:
- podczas badania nie należy biegać i zbaczać z wyznaczonej ścieżki,
- należy chodzić swobodnie,
- „maszeruj jak najszybciej i najlepiej potrafisz bez przekraczania swoich możliwości”,
- „w przypadku poczucia zmęczenia możesz zatrzymać się i odpocząć a następnie kontynuować marsz”,
- stopy powinny być ustawione przed linią startu,
- pomiar czasu rozpoczyna się od wydania przez terapeutę komendy „start” i kończy się po usłyszeniu komendy „stop”,
- po usłyszeniu komendy „stop” należy zatrzymać się i nie ruszać.
Trasa
marszu powinna być wyznaczona wokół prostokąta o bokach 10m x 5m.
Linia
startu, linia końcowa oraz dodatkowe odcinki 5 metrowe oznakowane
powinny być taśmą samoprzylepną.
Po upływie 6 minut obliczyć pokonany
dystans.
Całkowity dystans (z zaokrągleniem do metra) odnotować w
protokole testowy.
Normy dla dzieci zdrowych
Wiek | Dystans w m |
4 | 383 +/- 41 |
5 | 420 +/- 39 |
6 | 463 +/- 40 |
7 | 488 +/- 35 |
8 | |
9 |
|
10 |
|
11 |
|
12 |
|
13 |
|
Opracowanie : E.Nowak
Bibliografia :
The
6-minute walk test: normal values for children of 4-11 years of age,
Archive of Childhood Diseases, August 2007, Lammers AE, Hislop AA, Flynn
Y, Haworth SG
Butland
RJ, Pang J, Gross ER, Woodcock AA, Geddes DM. Two-, six-, and 12-minute
walking tests in respiratory disease. Br Med J (Clin Res Ed). 1982 May
29;284(6329):1607-8.
McGavin
CR, Gupta SP, McHardy GJ. Twelve-minute walking test for assessing
disability in chronic bronchitis. Br Med J. 1976; 3;1(6013):822-3.
Rossier
P, Wade DT. Validity and reliability comparison of 4 mobility measures
in patients presenting with neurologic impairment. Arch Phys Med
Rehabil. 2001;82(1):9-13.