Ćwiczenia ręki w uszkodzeniu rdzenia kręgowego
Wzmocnienie prostowników
Cel:
Wzmocnienie mięśni prostowników nadgarstka.
Pozycja wyjściowa :
Siedząca, z ręką opartą o stół. Część dłoniowa ręki skierowana jest w dół.
Ruch:
Unoszenie nadgarstka i palców w górę.
Utrudnienia i wariacje :
Mniej zaawansowane
1. Ćwiczyć bez obciążenia
2. Ćwczyć z małą butelką
Bardziej zaawansowane
1. Ćwiczyć z ciężarkiem lub taśmą
Wzmocnienie prostowników II
Cel:
Wzmocnienie mięśni prostowników nadgarstka.
Pozycja wyjściowa :
Leżąca z ciężarkiem przymocowanym wokół ręki. Ręka spoczywa na łóżku.
Ruch:
Odwrócenie przedramienia, unoszenie nadgarstka w górę i w dół.
Utrudnienia i wariacje :
Mniej zaawansowane
1. Ćwiczyć bez obciążenia
2. Ćwczyć z małą butelką
3. Nie odwracać ramienia tylko unosić sam nadgarstek
Bardziej zaawansowane
1. Ćwiczyć z ciężarkiem lub taśmą
Stretching prostownika długiego palców
Cel:
Rozciągnięcie prostownika długiego palców.
Pozycja wyjściowa :
Nadgarstek i palce powinny znajdować się w pozycji zgiętej z zastosowaniem odpowiedniego stabilizatora, szyny, rękawiczki lub bandaża.
Utrudnienia i wariacje :
Mniej zaawansowane
1. Zmniejszyć napięcie rękawiczki , szyny, bandaża
Bardziej zaawansowane
1. Zwiększyć napięcie rękawiczki, szyny, bandaża
Bierne rozciąganie palców
Stretching stawu śródręczno-paliczkowego
Cel:
Rozciągnięcie i zwiększenie zakresu ruchomości w stawie śródręczno- paliczkowym.
Pozycja wyjściowa :
Siedząca z ręką opartą o stół, palce wyprostowane.
Ruch:
Dociskanie ręki do stołu.
Unoszenie widelca
Cel:
Kształtowanie umiejętności zginania i prostowania palców.
Pozycja wyjściowa :
Siedząca naprzeciwko stołu, z palcami wyprostowanymi i opartymi o ząbki od widelca, upewnić się że stawy międzypaliczkowe (palce) są wyprostowane.
Ruch:
Dociskanie (obniżanie) ząbków widelca tak aby druga strona się unosiła i powrócić do pozycji wyjściowej.
Ślizganie palców
Cel:
Kształtowanie umiejętności manipulacyjnych ręki.
Pozycja wyjściowa :
Siedząca naprzeciwko stołu, z palcami wyprostowanymi i opartymi o stół.
Ruch:
Ślizganie opuszkami palców wzdłuż stołu w kierunku dłoni, tak aby wytworzyć tunel pod palcami. Upewnić się że palce są cały czas wyprostowane a przedramię i nadgarstek nieruchome.
Utrudnienia i wariacje :
Mniej zaawansowane
1. Zmniejszyć tarcie między palcami a stołem np.użyć oliwki, talku albo jakiegoś śliskiego materiału
Ślizganie kciuka
Cel:
Kształtowanie umiejętności manipulacyjnych kciuka.
Pozycja wyjściowa :
Siedząca ręka oparta o stół, między drugi a trzeci palec włożyć linijkę a kciuk oprzeć o linijkę. Zadaniem palców jest (stabilizacja przedmiotu) przytrzymanie linijki a kciuk ma wykonywać ruch.
Ruch:
Ślizganie kciukiem wzdłuż linijki w kierunku od dłoni i z powrotem (odwodzenie/przywodzenie kciuka) , upewnić się że tylko kciuk wykonuje ruch.
Utrudnienia i wariacje :
Mniej zaawansowane
1. Zmniejszyć tarcie między palcami a stołem np.użyć oliwki, talku.
Zginanie i prostowanie palców przy pomocy przedmiotu
Cel:
Kształtowanie umiejętności manipulacji przedmiotem.
Pozycja wyjściowa :
W pozycji siedzącej, ręka oparta o stół (tak jak na ilustracji), chwycić mały przedmiot w kształci cylindra opuszkami palców i kciukiem, na przedramię położyć worek z piaskiem.
Ruch:
Unieść przedmiot, kciuk i drugi palec cały czas kontaktują się z przedmiotem, reszta palców ma wykonać ruch wyprostu (oderwać się od przedmiotu).
Nie ruszać nadgarstkiem
Utrudnienia i wariacje :
Mniej zaawansowane
1. Nie podnosić przedmiotu , kciuk i 2 palec przylegają do przedmiotu
ruch wykonać tylko palcami 3-5. (wszystkie razem)
2. Nie podnosić przedmiotu, kciuk przylega do przedmiotu , wykonać
ruch pojedynczymi palcami
Ślizganie kciuka z utrzymywaniem przedmiotu
Cel:
Kształtowanie umiejętności odwodzenia kciuka i manipulacji przedmiotem.
Pozycja wyjściowa :
W pozycji siedzącej, ręka oparta o stół (tak jak na ilustracji), chwycić mały przedmiot w kształci cylindra opuszkami palców i kciukiem, dodatkowo przez przedmiot (kubek papierowy) poprowadzić np.linijkę, drewnianą szpatułkę. Ułożyć kciuk i 2 palec na górze szpatułki.
Ruch:
Ruszać kciukiem po szpatułce w kierunku od i do kubka.
Nie ruszać nadgarstkiem, nie ściskać kubka. Ruch ma wykonywać tylko kciuk.
Unoszenie
Cel:
Kształtowanie umiejętności wyprostu nadgarstka.
Pozycja wyjściowa :
Siedząca, część dłoniowa ręki do nadgarstka swobodnie zwisa poza stołem, przedramię oparte na stole unieruchomione za pomocą woreczka z piaskiem. W dłoni trzymać przedmiot ( kubek papierowy, butelkę, ciężarek).
Ruch:
Unoszenie nadgarstka w górę i opuszczanie w dół.
Unoszenie II
Cel:
Kształtowanie umiejętności zginania nadgarstka
Pozycja wyjściowa :
Siedząca, w ręce trzymać papierowy kubek, nadgarstek i przedramię
oparte o stół, dłoń powinna swobodnie zwisać poza stołem.
Ruch:
Unoszenie nadgarstka w górę i opuszczanie w dół.
Zginanie i prostowanie
Cel:
Kształtowanie umiejętności zginania I prostowania nadgarstka
Pozycja wyjściowa :
Siedząca , ręka oparta o stół, przedramię unieruchomione za pomocą
woreczka z piaskiem, w ręce trzymać papierowy kubek.
Ruch : Wykonywanie ruchu nadgarstkiem w prawo i lewo, upewnić się że przedramię jest nieruchome.
Odwracanie
Cel:
Kształtowanie umiejętności odwracania i nawracania.
Pozycja wyjściowa :
Siedząca, w ręce trzymać papierowy kubek, puszkę.
Ruch:
Zrotować dłoń tak aby puszkę położyć do góry dnem.
Praca nad chwytem
Cel:
Zwiększenie możliwości chwytania przedmiotów.
Pozycja wyjściowa :
Siedząca, w ręce trzymać kubek, puszkę, butelkę.
Ruch:
Chwycić i objąć przedmiot. Utrudnienia i wariacje : Bardziej zaawansowane
1. Zwiększać wielkość przedmiotu
Bibliografia :
Spinal Cord Injury http://www.msouza.net/index.htm