Integracja sensoryczna

To organizacja wejściowych danych zmysłowych dokonywana przez mózg w celu produkowania odpowiedzi adaptacyjnych na wymagania otoczenia.
Odbywa się w korze mózgowej, gdzie informacje z wrażeń zmysłowych są przyjmowane, przesiewane (eliminowane) rozpoznawane, interpretowane i integrowane już z posiadanymi. Nieprawidłowe procesy integracyjne wpływają negatywnie na rozwój ruchowy, poznawczy i emecjonalno-społeczny.  

Procesy integracji sensorycznej odbywają się na kilku poziomach

Poziom I

Rozwój zdolności do przetwarzania bodźców proprioceptywnych przedsionkowych, dotykowych, rozwój reakcji równoważnych, napięcia mięśniowego, integracja odruchów.
Pierwsze dwa miesiące życia – powiązaniu podlegaja bodźce dotykowe podczas ssania, jedzenia, odczuwania przyjemnego dotyku.
U dziecka dzięki temu wytwarza się więź z matką.
Zaburzenia powstałe na tym poziomie prowadzą do upośledzenia odczucia i reakcji odruchowej postawy, czego skutkiem jest powstanie wrażenia sztywności i braku płynności.

Poziom II 

Rozwój dużej motoryki i podstawowych zręczności, planowanie ruchu , kinestezja, stabilna postawa, podstawy percepcji słuchowej i wzrokowej.
Odbywa się łączenie bodźców zmysłów podstawowych: systemu błędnikowego, prioprioceptywnego i dotykowego co warunkuje napięcie uwagi, koordynacji i planowania ruchu. Zaburzenia napięcia uwagi dziecka w późniejszym wieku powoduje nadpobudliwość ruchową.

Poziom III 

Rozwój ruchów precyzyjnych ręki, dominacja ręki, różnicowanie stron ciała, schemat ciała, koordynacja wzrokowo-ruchowa, celowa aktywność ruchowa.
Kształtuje się od 1 do 3 roku życia. Obejmuje integrację bodźców wzrokowych i słuchowych, powiązanie ich z bodźcami przedsionkowymi i proprioceptywnymi.

Poziom IV

Rozwój procesów tworzenia pojęć, organizacja zachowania akceptowanego społecznie, czytania, pisania, liczenia, samokontroli.
Integracja od 3 do 6 rż. Odbywa się specjalizacja jednej półkuli mózgu i lateralizacja jednej strony ciała.
Dziecko uzyskuje świadomość własnego ja, pojawia się samokontrola funkcji fizjologicznych

Schemat ciała 

Od urodzenia noworodek gromadzi dane i integruje wrażenia z obrazem własnego ciała  (już w 3 m.ż), tworząc obraz o określonych wymiarach, granicach , kształcie i pozycji.
Zaburzenia integracji sensorycznej objawiają się tym silniej, im niższy poziom integracji jest upośledzony.

Metoda Jean Ayres - Metoda integracji sensorycznej (SI)

Przeznaczona dla dzieci przedszkolnych i szkolnych z problemami w nauce. Celem usprawniania jest uzyskanie adekwatnych odpowiedzi motorycznych poprzez dostarczenie prawidłowych informacji sensorycznych

Najnowsze artykuły z tej kategorii