Kinezjologia edukacyjna - rozwój wymiarów ciała
Kinezjologia edukacyjna opracowana przez dr Paula Dennisona i jego żonę Gail Dennison wyjaśnia zasadę funkcjonowania mózgu w trzech wymiarach:
- lateralności,
- ześrodkowania,
- koncentracji
Prawidłowe funkcjonowanie mózgu wymaga efektywnej komunikacji pomiędzy wieloma funkcjonalnymi środkami zlokalizowanymi w całym jego obszarze.
Trudności w uczeniu się mają miejsce, gdy nie ma swobodnego przepływu informacji pomiędzy tymi częściami mózgu.
Dynamika rozwoju wymiarów ciała
zależna jest od:
- zaktywnosci odruchów,
- przyjmowanych pozycji,
- podejmowanych przez dziecko czynności ruchowych takich jak raczkowanie czy chodzenie.
Lateralność
Wymiar lateralności rozwija się najwcześniej ze wszystkich wymiarów - zależy w dużej mierze od pracy odruchów posturalnych.
To możliwość skoordynowanego działania obu półkul jednocześnie, szczególnie w linii pola środkowego.
Ta funkcja ma fundamentalne znaczenie dla umiejętności czytania, pisania, komunikacji, płynności ruchów całego ciała jednocześnie i możiwości uczenia się i poruszania.
Integracja prawo - lewo (udrażnianie przepływu impulsów przez spoidło wielkie i ciało modelowa).
Ześrodkowanie
Drugim wymiarem w kolejności kształtowania się jest wymiar ześrodkowania.
Główna role odgrywają odruchy dynamiczne, które przygotowują do ruchów całego ciała i kończyn, do raczkowania, a później stania.
Jest możliwością koordynacji górnych i dolnych części mózgu.
Ta zdolność jest związana z emocjami, ich ekspresją, odczuwaniem, relaksacją.
Odpowiada za poczucie bezpieczeństwa i organizuje działania.
Integracja góra - dół (integracja kory mózgowej i układu lingwicznego).
Skupienie
Jako ostatni pojawia się, wymiar skupienia.
Rozwija sie on najszybciej, gdy dziecko wykonuje aktywne i poznawcze ruchy, angażujące całe ciało np. w trakcie raczkowania czy podczas ruchów wielokierunkowych.
To skoordynowane działanie przednich i tylnych części mózgu. Jest związany z uczestnictwem, skupieniem uwagi, zrozumieniem naszych informacji w kontekście poprzednich doświadczeń.
Ludzie pozbawieni tej zdolności mają zaburzoną uwagę i trudnościu w rozumieniu.
Integracja przód - tył (integracja płatów czołowych i pnia mózgu.
Opracowanie: E.Nowak
Bibliografia:
Dennison, P.E., Dennison, G., 2003, Kinezjologia Edukacyjna dla dzieci. Podstawowy podręcznik dla rodziców i nauczycieli, Polskie Stowarzyszenie Kinezjologów, Warszawa.
Materiały z kursu