Sterowanie ante factum
Każda dowolna czynność ruchowa ma charakter zadania ruchowego.
Zadanie ruchowe musi być w pewien sposób kontrolowane, sterowane.
Ale najpierw, aby zadanie ruchowe mogło być w prawidłowy sposób sterowane, musi być odpowiednio zaprogramowane.
Podczas kształcenia umiejętności ruchowych tworzą się pewne wzorce ruchowe w OUN, tzn. tworzy się pewien program ruchu.
STEROWNIE RUCHAMI ANTE FACTUM
to proste zadania ruchowe, tzw. ruchy balistyczne, zachodzą na linii:
- zaprogramowanie ruchu
- start
- efekt
- informacja o wykonaniu zadania
Wystąpienie błędu w tego rodzaju sterowaniu wiąże się z nieprawidłowym efektem, a możliwość poprawy zachodzi dopiero przy ponownym wykonaniu tego zadania ruchowego.
PRZYKŁADY RUCHÓW STEROWANE ANTE FACTUM
- kopnięcie,
- uderzenie rakietą tenisową,
- cios bokserski,
- skok w dal
PRZYKŁADY ĆWICZEŃ W OPARCIU O STEROWANIE ante factum
- ćwiczenia obronnego podporu
- ćwiczenia gibkościowe
- ruchy balistyczne – wymachy, krążenia
- ćwiczenia koordynacyjne
Sterowanie ruchami ante factum można określić jako drugi poziom koordynacji ruchowej wg Farfela, który charakteryzuje się ruchami wykonywanymi zarówno szybko jak i dokładnie, a są one wykonywane w określonym czasie ;
- zadania ruchowe sterowane ante factum są wykonywane w krótkim czasie w układzie otwartym z jakim mamy tu do czynienia błąd może zachodzic na poziomie układu sterującego( ukł. nerwowego) lub na poziomie układu sterowanego (ukł. mięśniowy),
- w drugim przypadku zlikwidowanie przyczyn powodujących błąd np. wzmocnienie siły mięśniowej spowoduje, że zadanie ruchowe będzie wykonane prawidłowo, natomiast w przypadku pierwszym należy na nowo stworzyć odpowiedni program ruchu , co jest sprawą bardziej skomplikowaną