Sterowanie ante factum

Każda dowolna czynność ruchowa ma charakter zadania ruchowego.
Zadanie ruchowe musi być w pewien sposób kontrolowane, sterowane.
Ale najpierw, aby zadanie ruchowe mogło być w prawidłowy sposób sterowane, musi być odpowiednio zaprogramowane.
Podczas kształcenia umiejętności ruchowych tworzą się pewne wzorce ruchowe w OUN, tzn. tworzy się pewien program ruchu.

STEROWNIE RUCHAMI ANTE FACTUM

to proste zadania ruchowe, tzw. ruchy balistyczne, zachodzą na linii:

  • zaprogramowanie ruchu
  • start
  • efekt
  • informacja o wykonaniu zadania

Wystąpienie błędu w tego rodzaju sterowaniu wiąże się z nieprawidłowym efektem, a możliwość poprawy zachodzi dopiero przy ponownym wykonaniu tego zadania ruchowego.

PRZYKŁADY RUCHÓW STEROWANE ANTE FACTUM

  • kopnięcie,
  • uderzenie rakietą tenisową,
  • cios bokserski,
  • skok w dal

PRZYKŁADY ĆWICZEŃ W OPARCIU O STEROWANIE ante factum

  • ćwiczenia obronnego podporu
  • ćwiczenia gibkościowe
  • ruchy balistyczne – wymachy, krążenia
  • ćwiczenia koordynacyjne

Sterowanie ruchami ante factum można określić jako drugi poziom koordynacji ruchowej wg Farfela, który charakteryzuje się ruchami wykonywanymi zarówno szybko jak i dokładnie, a są one wykonywane w określonym czasie ;

  • zadania ruchowe sterowane ante factum są wykonywane w krótkim czasie w układzie otwartym z jakim mamy tu do czynienia błąd może zachodzic na poziomie układu sterującego( ukł. nerwowego) lub na poziomie układu sterowanego (ukł. mięśniowy),
  • w drugim przypadku zlikwidowanie przyczyn powodujących błąd np. wzmocnienie siły mięśniowej spowoduje, że zadanie ruchowe będzie wykonane prawidłowo, natomiast w przypadku pierwszym należy na nowo stworzyć odpowiedni program ruchu , co jest sprawą bardziej skomplikowaną

Najnowsze artykuły z tej kategorii