Ćwiczenia na bazie integracji sensomotorycznej

Ćw.1

1.Zjawisko kokontrakcji
P.w – siad klęczny tyłem do drabinek

Przybory :
mata , taśma Thera-band, lustro , krążek gumowy
Ruch - fixujemy taśmę Thera-band o drabinki - chwytamy taśmę oburącz
Na 1.wykonujemy ruch ciągnięcia taśmy w przód z równoczesnym przejściem do pozycji klęku prostego
Na 2.utrzymanie pozycji 2-3 sekundy Na 3.powrót do pozycji wyjściowej Uwagi:
Dodatkowo można zastosować lustro , w celu kontrolowania poprawnej, wyporostowanej pozycji ciała ( biofeedback ) . Pod stawy kolanowe można podłożyć krążek w celu zwiększenia trudności w utrzymaniu pozycji ciała ( ćwiczenie równoważne )

Cel :

  • napięcie mięśni grzbietu , kończyn górnych i kończyn dolnych w celu utrzymania odpowiedniej pozycji ciała
  • ćwiczenie dla pleców płaskich ( wykorzystanie pozycji kifotyzującej – klęk prosty )


pozycja końcowa ( strzałka ukazuje pogłębienie kifozy podczas ruchu – co jest celem w tym ćwiczeniu w przypadku pleców płaskich ).

Ćw.2

P.w – siad prosty
Przybory :
skrzynka pełna zabawek
Ruch - pchnięcie skrzynki w jedną stronę

  • następnie ciągnięcie
  • powrót do pozycji wyjściowej

Uwagi :
Podczas pchania skrzynki plecy zaokrąglają się , przyjmują kifotyzującą postawę, oraz zwiększa się lordoza lędźwiowa. Podczas ciągnięcia napinają się łopatki przyjęcie postawy antykifotycznej.

Ćwiczenie to nie jest przeznaczone dla osób z pogłębioną lordozą lędźwiową , plecami okrągłymi ( I ruch – pchanie ).

Cel :

  • napięcie mięśni grzbietu , kończyn górnych i kończyn dolnych w celu utrzymania odpowiedniej pozycji ciała
  • ćwiczenie dla pleców płaskich
  • zwiększe lordozy lędźwiowej
  • kształtowanie priopriocepcji



Ćw.3

2.Kształtowanie kinestezji
P.w – pozycja stojąca w rozkroku , zgięcie w stawach biodrowych i kolanowych , kończyna górna prawa zgięta do kąta 90 stopni , głowa oparta na ramieniu.
Ruch : wykonywanie płynnych ruchów okrężnych całym ciałem , sięgając jak najdalej , może być to kreślenie ósemek w powietrzu.

Cel:

  • Ruchy te stymulują przekraczanie lini środka ciała.
  • Pobudzają błędnik
  • Pozwalają na czucie ruchu całego ciała
  • Można w tym ćwiczeniu patrzeć na rękę ( kciuk ) i wodzić oczami za ruchem dodatkowo stymulujemy percepcje wzrokową

Uwaga :
ćwiczenie to może należeć do ćwiczeń polisensorycznych

Ćw.4

P.w – klęk skrzyżny
Ruch : – uniesienie kończyn dolnych

  • obroty ciała , napędzane kończynami górnymi , obroty są płynne , szybkie

Cel :

  • Pobudzają błędnik
  • Pozwalają na czucie ruchu całego ciała
  • Kształtowanie pewności grawitacyjnej

Uwaga :
Jest to ćwiczenie westybularne. Powinny być wykonywane na śliskich powierzchniach ( nie na dywanie ! )
Szczególnie lubiana ta zabawa jest przez małe dzieci ok.2 lat

Ćw.5

3.Ćwiczenia ukierunkowane na kształtowanie małej motoryki
Zabawa z ciastem

  • polega na formowaniu z mokrego ciasta surowego różnych figur, postaci
  • zamykanie ręki w pięść i otwieranie
  • zanużanie rączki w cieśnie
  • ugniatanie

Cel zabawy :

  • koordynacja oko-ręka , rozwój tej koordynacji
  • kształtowanie somatognozji
  • oddziaływanie polisensoryczne ; dotyk, smak, węch, priopriocepcja ( poprzez chwytanie ciasta, ściskanie, dostrzeganię ręki która jest zanurzona w cieście )
  • rozwój ruchowy ręki

Ćw.6

Koszykówka
Przybory :

  • piłki o różnych rozmiarach
  • plastikowe kosze

Zabawa polega na wrzucaniu piłek z różnej odległości do kosza. Można się z dzieckiem bawić poprzez przytrzymanie kosza, pokazanie mu jak ma wrzucać piłeczki.

Cel zabawy :
- rozwija wzrokowo-manualną koordynację

Ćw.7

Tor przeszkód dla dzieci

4.Ćwiczenia na pewność grawitacyjną

Przybory :

poduszki, krzesła, stół, prześcieradła, pudełka kartonowe różnej wysokości,hamak. Ułożyć w stos poduszki, przykryć je ręcznikiem , prześcieradłem. Zachęcać dziecko do wspinania się. (dziecko podtrzymujemy ). Następnie budujemy tunel używając dwóch krzeseł, pod którymi dziecko będzie się czołgać- inny wariant to stanie rodzica w rozkroku , dzieko przechodzi przez rozkrok. Za tunelem możemy postawić zabawkę którą dziecko ma zabrać i wrócic drugi raz przez tunel. Stół w domu może służyć jako most przez który dziecko ma przejść. Zawieszamy hamak i zachęcamy dziecko do huśtania się w nim, zmian pozycji z siadu do leżenia, z leżenia do siadu przy lekkim poruszaniu się hamaku. Dodatkową trudnością może być łapanie piłeczki którą rodzic mu rzuca.

Cel :

  • stymulacja układu przedsionkowego
  • kształtowanie ruchu zmian pozycji ( ułożenia tułowia , głowy w przestrzeni )
  • stymulacja błędnika ( poprzez huśtanie na hamaku )
  • kształtowanie praksji
  • kształtowanie równowagi
  • kształtowanie percepcji wzrokowej

Uwagi : jest to zabawa polisensoryczna dostarcza dziecku wielu bodźców również kształtuje relacje dziecka z inną osobą ( rodzicem ) , przedmiotem.
Ćwiczenie 4 – również zaliczane jest do kształtowania pewności grawitacyjnej

Ćw.8

Malowanie rąk, stóp farbami

5.Ćwiczenia polisensoryczne

Przybory :
farby plakatowe, oleiste, kartka papieru , kredki. Zabawa polega na robieniu odbitek rąk, stóp dziecka na papierze. Dziecko zanuża rękę w farbie oleistej , lub maluje rękę pędzelkiem farbą plakatową i następnie odbija ją na kartce. Innym wariantem jest malownie konturów ręki lub stopy , lub malowanie obydwiema rękami różnych przedmiotów, wzorów itp.

Cel :

  • dziecko uczy się jak postrzegać swoje ciało
  • ksztłtowanie relacji pomiędzy przedmiotem a ciałem
  • doznaje dodatkowych bodźców
  • kształtowanie się koordynacji oko-ręka
  • dodatkowo dziecku można puścić muzykę i będzie się wtedy kształtować percepcja słuchowa

Ćwiczenie 7, 5, 3 – również są ćwiczeniami polisensorycznymi

Ćw.9

Obrazki
Przybory :

  • ksiażka z obrazkami różnych części ciała.

Zabawa polega na tym że pokazujemy dziecku obrazek w książce np.nosa i dziecko ma dodtknąć swój nos powtarzając słowo.

Cel :

  • kształtowanie somatognozji
  • kształtowanie percepcji wzrokowej i słuchowej

 

Najnowsze artykuły z tej kategorii